بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه‌ی جلسه‌ی چهارم

  • بحث پیرامون پیدایش علم طب
  • مطرح کردن دلایل عقلی و روایی برای وحیانی بودن علم طب
  • اولین طبیب عالم حضرت آدم (ع) بوده است
  • رسالت پیامبر (ص) در مرحله‌ی اول طب بوده است

توجه: جملاتی که با رنگ فیروزه‌ای نوشته شده است از بنده می‌باشد و سخنان استاد تبریزیان نمی‌باشد.

 

در جلسه‌ی اول اصل اثبات وجود طب اسلامی مطرح شد. کتاب‌هایی هم شیعان و هم اهل سنت در این زمینه دارند. (برخی از آن‌ها نام برده شد.)

اصل علم طب و پیدایش علم طب

سوال: آیا انسان می‌تواند مبتکر علم طب باشد یا اینکه علم طب فقط و فقط از طریق وحی اللهی به ما رسیده است؟

اثبات از طریق برهان عقلی

نیاز انسان به طب از روز اول خلقت انسان وجود داشته است. آیا انسان اگر بیمار شود می‌تواند با مراجعه به صحرا و کوه‌ها و ... بگردد و درمان خود را پیدا کند؟
انسان چگونه می‌تواند از راه درمان بیماری خودش آگاه شود؟ فرض کنیم که انسان متوجه شد که راه درمان بیماریش از طریق مصرف گیاهان است؟ حال چگونه می‌تواند بفهمد کدام گیاه برای سلامتی وی مفید است؟ از کجا می‌تواند متوجه شود کدام گیاه سمی است و کدام نیست؟ از کجا متوجه شود کدام گیاه درمان سرطان است و کدام درمان ام اس.
همچنین گیاهان در سراسر زمین پراکنده می‌باشد و بعضی از گیاهان فقط در منطقه‌ی خاصی می‌روید. حال انسان از کجا متوجه شود درمان فلان بیماری خوردن گیاهی است که برای مثال در هندوستان می‌روید؟
همچنین بعضی از داروهای گیاهی از ترکیب چند گیاه دارویی تشکیل می‌شود و همچنین هر کدام از این گیاهان باید به اندازه‌ی مشخصی ترکیب شود. به نظر می‌رسد که این مسئله از محالات است و بشر به تنهایی نخواهد توانست این مسائل را کشف کند و نیاز به وجود وحی است.

 

دلایل روایی

روایت است خداوند حضرت آدم (ع) را از بهشت نازل کرد و به او علم همه چیز آموخت از جمله علم نجوم و ستارگان و علم طب.
پس اولین طبیب حضرت آدم (ع) بوده است و تمام پیامبران طبیب بودند و بیشترین پیشرفت علم طب در زمان حضرت داوود (ع) و حضرت سلیمان ابن داوود (ع) بوده است و این مسئله پیشرفت کرد تا زمان لقمان حکیم و تا حضرت عیسی (ع) که بیماری‌های سخت را درمان می‌کرد و حتی مرده‌ها را نیز زنده می‌کرد.
پس این علم یک علم الهی است و منشا آن وحی الهی است. 

 

 رسالت پیامبر در مرحله‌ی اول طب بود است و بعد در مرحله دوم مبلغ احکام و مسائل اعتقادی بوده است. کار اول پیامبر ما طبابت بود و اینقدر این کار را انجام دادند که طبق روایت تمام اطرافیان پیامبر (ص) طبیب شدند. 

 

فایل صوتی آموزش طب اسلامی - آیت الله تبریزیان - جلسه‌ی چهارم   حجم: 8.42 مگابایت
 

کانال رسمی آیت الله تبریزیان در تلگرام

صفحه‌ی اینستاگرام آیت الله تبریزیان

 

وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرین