بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه‌ای از جلسات قبل

تمامی پیامبران الهی درمان با گیاهان را مطرح کرده‌اند و در روایات اسلامی این مسئله به خوبی مطرح شده است. 

 

در یک روایت می‌فرماید: دانه‌ها برای طعام انسان خلق شده است و از اون خواسته شده است که آن‌ها را جمع آوری کند و آن‌ها را آسیاب کند و با درست کردن خمیر از آن‌ها استفاده کند. همچنین برای انسان پشم و موی چهارپایان خلق شده تا از آن‌ها پوشاک درست کند و همچنین درختان خلق شده تا آن‌ها را بکارد و آب‌یاری کند و از میوه‌ی آن استفاده کند و همچنین برای انسان گیاهان دارویی خلق شده برای داروهای انسان
پیامبران درمان با گیاهان دارویی را مطرح کرده‌اند و هیچ‌ کدام درمان با داروهای شیمیایی را مطرح نکرده‌اند. شاید بعضی خیال کنند که پیامبران از داروهای شیمیایی اطلاع نداشته‌اند. در جواب باید گفت که پیامبران علم بالاتری از بشر داشته‌اند و اگر می‌خواستند می‌توانستند این کار را بکنند. ما می‌دانیم که حضرت سلیمان کارخانه‌های مفصلی داشت.کارخانه‌های آرسنیک، بلور، شکر سلیمانی را ساخت.
در روایت دیگری می‌فرماید خداوند تبارک و تعالی درمان را در برگ گیاهان، چوب درختان، صمغ درختان، ساقه‌ی درختان، ریشه‌ی گیاهان، گل گیاهان، میوه‌ها درختان در چیزهای دیگر مانند بعضی سنگ‌ها مانند سنگ سرمه را دارو و درمان قرار داده است.

 

این اشتباه که در ۳۰۰ سال پیش به دلیل ارزان بودن مواد شیمیایی و سخت بودن تهیه‌ی گیاهان به سمت داروهای شیمیایی رفتند. حالا بعد ۳۰۰ سال به این نتیجه رسیده‌اند که داروهای شیمیایی نمی‌تواند درمان باشد. حال اروپا داروهای شیمیایی را کنار گذاشته و به سمت داروهای گیاهی رفته است.
امروز نزدیک به ۸۰ درصد مردم آلمان خود را با گیاه درمان می‌کنند، بعضی از کشورهای اروپایی حدود ۷۵ درصد مردم خود را با گیاهان دارویی درمان می‌کنند، ولی در ایران تنها ۳ درصد مردم این کار رو انجام می‌دهند.
میخواهیم به مسئولین عرض کنیم که استادان شما در طب شیمیایی در اروپا در سطل آشغال ریخته‌اند به شما می‌فروشند و خودشان داروی گیاهی از جاهایی مثل ایران و کشورهای دیگر می‌خرند و استفاده می‌کنند. در واقع از ما سلامتی می‌خرند و به ما بیماری و درد و رنج می‌فروشند.
اما منافع بعضی‌ها در مورد مضرات طب شیمیایی در نفهمیدن می‌باشد. 

 

طب در قرآن 

 اولین موضوع این است که انسان از خاک (گل) خلق شده است. چیز دیگری که قرآن می‌گوید انسان از آن خلق شده است، آب می‌باشد. آب مرد و زن. آبی که از صلب پدر و استخوان‌های سینه‌ی مادر خارج می‌شود. و مورد بعدی این است که انسان از علق خلق شده است. علق چیزهای خیلی خیلی ریز شبیه به کرم است. امروزه به آن کروموزوم می‌گویند. پس با توجه به فرمایشات قرآن انسان از سه چیز خلق شده است. 

 

 مر احل جنینی 

 

مسئله‌ی بعدی بیماری و سلامتی انسان است. اولین چیزی که قرآن به آن اشاره می‌کند این است که انسان یک مخلوق ضعیف است. انسان موجود ضعیف و آسیب‌پذیر است. البته در آیه‌ی دیگری می‌فرماید انسان در میان دو ضعف قرار دارد. یکی ضعف کودکی و دیگری ضعف پیری. انسان اول ضعیف و ناتوان است، بعد کم کم بزرگ می‌شه و بالغ می‌شود و قوی می‌شود. سپس مجددا پیر می‌شه و در زمان پیری ضعیف می‌شود.

 

علل بیماری از نگاه قرآن

بعد خداوند در قرآن علت بیماری انسان را ذکر می‌فرماید.

۱. می‌فرماید علت بیماری انسان از خودش است و درمان از خداوند است. پس اولین علت بیماری گناه خود انسان می‌باشد.

۲. علت دوم بیماری اسراف در خوردن و نوشیدن است. «بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید» 

 

امام علی علی (ع) به امام حسن (ع) می‌فرماید در قرآن آیه‌ای است که تمام طب را جمع آوری کرده است و آن آیه «کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» می‌باشد.

۳. علت دیگری بیماری با توجه به آیات قرآن هم و غم است. با توجه به آیات می‌توان متوجه شد که علت مشکلات چشم و ضعف بینایی و آب مروارید، اندوه و غصه و غم و حزن می‌باشد. چون در داستان حضرت یوسف علت سفید شدن چشم یعقوب اندوه و حزن مطرح می‌شود.
۴. علت دیگر بیماری شیطان است. شیطان را می‌توان همان میکروب و ویروس درنظر گرفت. همچنین نوع چیزهایی که انسان مصرف می‌کند و وارد بدن می‌کند هم می‌تواند باعث بیماری شود. انسان باید به غذایی که می‌خورد نگاه کند که جزو طیبات است یا جزو خبائث می‌باشد. برای مثال خوک و خون و چیزهایی که ذبح شرعی نشده برای انسان ضرر دارد و نباید بخورد و مصرف آن‌ها حرام است. 

 

۵. همچنین در قرآن خداوند می‌فرماید که وعده‌های غذایی انسان در زمین دو وعده است. یکی صبح و یکی شب. همچنین روایتی از امام صادق است که می‌فرماید یک صبحانه و یک شام باید خورد و چیز دیگری بین این دو نباید خورد و اگر این کار را انجام بدهیم باعث خرابی بدن می‌شود.

 

در جلسه‌ی بعد آیه‌هایی درباره‌ی درمان ذکر خواهد شد، البته توجه شود که قبلا هم عرض شد که طبیب اول انسان خداوند است.

 

 دریافت فایل صوتی آموزش طب اسلامی - آیت الله تبریزیان - جلسه‌ی ششم

 

کانال رسمی آیت الله تبریزیان در تلگرام

صفحه‌ی اینستاگرام آیت الله تبریزیان

 

وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرین