بسم الله الرحمن الرحیم

توجه: نکات درمانی و راهکارهایی که در ادامه‌ی این مطلب می‌خوانید صرفا جهت افزایش آگاهی شما عزیزان نوشته شده و استفاده‌ی سرخود از آن‌ها توصیه نمی‌شود. برای درمان بیماری‌های خود به طبیبان مورد تایید مراجعه بفرمایید. لیست اشخاص مورد تایید آیت الله تبریزیان

درمان از مقدرات اللهی است. خداوند داروها را علت برای درمان قرار داده است، همان‌گونه که آتش را علت برای گرما و سوزاندن قرار داده است. در نتیجه خداوند داروها را (داروهای گیاهی) را برای درمان بیماری‌ها مقدر فرموده‌اند .
خداوند در باره‌ی درمان بیماری می‌فرمایند که واگذار نکنید (حتما خودتان را درمان کنید و تنبلی نکنید). در هنگام بیماری نگید هرچی خدا تقدیر کند ما راضی هستیم بلکه وظیفه‌ی انسان است که خودش را درمان کند.
پیامبر (ص) می‌فرماید خود را در هنگام بیمار شدن درمان کنید زیرا آن خدایی که این بیماری را فرو فرستاده است دارو و درمانی هم برای این بیماری فرو فرستاده است (نازل کرده است).
در روایتی هست که یکی از پیامبران الهی بیمار شد و این پیامبر گفت من خودم را درمان نخواهم کرد تا آن کسی که من را بیمار کرده است (خداوند) خودش من را درمان کند. خداوند به او وحی فرمود که ای پیامبر من تو را خوب نمی‌کنم تا اینکه خود را درمان کنی تا من خوبت کنم.

دارو نقش دارد و یک نقش طبیعی و واقعی است و صرفا یک امر تلقینی نیست. البته باید دارو درست باشد و مخصوص همان بیماری باشد.
گاهی افراد می‌آمدند و از پیامبر (ص) می‌پرسیدند که ما گاهی رقیه‌هایی برای بیماران می‌خوانیم و داروهایی تجویز می‌کنیم، آیا اینها قضا و قدرت اللهی را تغییر می‌دهد؟ پیامبر (ص) می‌فرماید: بله این‌ها حق است. درمان حق است. دارو حق است. خدایی که بیماری را خلق فرموده دارو و درمانی هم برای آن‌ها خلق فرموده است.

نظر پیامبر (ص) درباره‌ی طب‌های دیگر

پیامبر (ص) گاهی به عنوان یک طبیب مستقل ظاهر می‌شد (طب اسلامی)، گاهی هم طب‌های دیگر را تایید می‌کردند و یک اصلاحاتی در انواع درمان ایجاد می‌کردند. از روایات اینگونه برداشته نمی‌شود که پیامبر (ص) طب‌های دیگر را به کلی نفی می‌کرده‌اند بلکه عکسش به دست می‌آید که پیامبر (ص) طب‌های دیگر را می‌پذیرند. اما در مجموع پیامبر این نکته را می‌خواهند بفرمایند که طب اسلامی طب برتر است و باید انتخاب اول باشد. در نتیجه اینگونه نیست که اگر انسان بیمار شود حق نداشته باشد از درمان‌ها و داروهای طب‌های دیگر استفاده کند، بلکه می‌تواند این کار را انجام دهد. از روایات اینگونه برداشت می‌شود که گویی پیامبر (ص) می‌خواستند این نکته را تصریح کنند که طب اسلامی حق است و اشتباهی ندارد اما طب‌های دیگر حق هستند اما اشتباهات و انحرافاتی نیز دارند.

سیاست‌های تعدیلی پیامبر (ص) در مواجه طب اسلامی با طب‌های دیگر

درمان با حرام ممنوع

قاعده کلی: پیامبر (ص) می‌فرمودند که خود را درمان کنید اما با این شرط که خود را با حرام درمان نکنید.

از همین مطلب می‌توان فهمید که طب‌های دیگر از جمله طب سنتی تا چه میزان تحریف شده‌اند چون درمان با نجاسات و درمان با حرام‌ها در طب سنتی مطرح است. شاید نزیک به ۶۰ درصد از داروهای طب سنتی در داخل خود مشروب دارند. در طب سنتی درمان با انواع حرام‌ها مطرح شده است. برای مثال درمان با گوشت خوک و پوست خوک و استخوان خوک، فضولات انسان و مدفوع گرگ و ... .

با استفاده از همین قاعده مشخص می‌شود که طب مدرن و شیمیایی تا چه میزان مشکل دارد. به این دلیل که اگر تمام داروهای طب شیمیایی حرام نباشد، ۹۰ درصدش حرام است. چون اساسا این داروها از معادن و خاک درست شده و در شرع ما خوردن خاک حرام است. همچنین پوسته‌ی کپسول‌ها از ژلاتین خوکی درست می‌شود. حداقل ۶۰ درصد شربت‌ها دارای مشروبات الکلی می‌باشند. حتی برخی از این نوشیدنی‌های نیروزا از اسپرم خوک تهیه می‌شود. درمان با این داروها که شامل حرام و نجاسات می‌باشد حرام است. 

نهی کردن از عمل جراحی

دومین سیاست تعدیلی پیامبر (ص) نفی عمل جراحی می‌باشد. پیامبر (ص) نسبت به عمل‌های جراحی نظر منفی دارد. در یک روایتی کسی بیمار شد و مبتلا به شکم درد شدید می‌شود. همسایه‌های آن شخص نزد پیامبر (ص) آمدند و عرض کردند که می‌خواهیم این همسایه را با استفاده از یک طبیب یهودی درمان کنیم. پیامبر فرمودند چگونه؟ اصحاب جواب دادند که این طبیب شکم را می‌شکافد، چیزی از داخل آن خارج می‌کند، شکم را شسته شو می‌دهد و سپس می‌دوزد و شکم درد خوب می‌شود (شاید همان عمل جراحی آپاندیس بوده است). پیامبر از این نوع درمان خوشش نیامد و فرمودند که این چه درمانی است! این کار را نکنید. ... بالاخره شخص بیمار با همان رویکرد عمل جراحی خوب می‌شود. اصحاب نزد پیامبر (ص) می‌آیند و عرض می‌کنند که شخص با عمل جراحی خوب شد. پیامبر (ص) در جواب می‌فرماید که همان خدایی که این بیماری را خلق کرده است، دارویی هم برای درمان آن خلق کرده است (و نیازی به عمل جراحی نبوده است). بهترین درمان و دارو حجامت، فصد و سیاه‌دانه می‌باشد (این‌ها در روایات جایگزین عمل جراحی معرفی شده‌اند).
درمان پیشنهادی برای آپاندیس: به همین دلیل کسانی که مبتلا به آپاندیس می‌شوند ما به آن‌ها می‌گوییم که ۵۰ گرم عسل و ۲۱ دانه سیاه دانه مصرف کنند. شاید ۱۰۰ها بلکه ۱۰۰۰ نفر را با این شیوه‌ی درمانی خوب کرده‌ایم.

درمان با شیرین

سیاست بعدی پیامبر (ص) این است که می‌فرماید سعی کنید تا جای ممکن با تلخ درمان نکنید بلکه با شیرین درمان کنید.
روایت از ائمه: این خدایی که می‌تواند با تلخ درمان کند می‌تواند با شیرین هم درمان کند. مثلا درمان با عسل یا شکر سلیمانی ( درمان‌های عفونی یا درمان تب)

تلاش پیامبر (ص) این بوده است که این باور را در مردم ایجاد کنند درمان‌های اسلامی برتر و بهتر است. برای مثال می‌فرمودند که خود را با سوره‌ی حمد درمان کنید. پیامبر (ص) می‌فرمایند کسی که با سوره حمد درمان نشود از خدا می‌خواهم که هیچ وقت خوبش نکند. این موارد در راستای بوجود آوردن اعتقاد در مردم است.
امام صادق (ع) می‌فرماید هر وقت بیمار شدید هفته‌ای هفت مرتبه سوره‌ی حمد را بخوانید.اگر خوب نشدید ۷۰ مرتبه بخوانید. من ضمانت می‌دهم که خوب می‌شوید.
در روایتی است که در جنگ صفین امام علی (ع) دست قطع شده را با خواندن سوره‌ی حمد به بدن متصل می‌کنند. شخص مجروح بعد از اینکه متوجه می‌شود که این معجزه تنها با خواندن سوره‌ی حمد اتفاق افتاده، این مسئله را باور نمی‌کند و نتیجه‌ی آن این می‌شود که دستش دوباره از بدنش جدا می‌شود.

درمان یبوست با سنای مکی

دمان یبوست: نهی کردن پیامبر (ص) از درمان کردن یبوست با گیاه شِبِر به دلیل گرم بودن و توصیه به استفاده از سنای مکی

پس با توجه به روایات متوجه می‌شویم که پیامبر رجوع به طب‌های دیگر را حرام یا ممنوع نکرده است بلکه اولویت را به درمان با طب اسلامی داده‌اند. 

 

پیامبر (ص) برای اینکه بیمار و طبیب از درمان بیماری مایوس نشوند، مطلبی را فرموده‌اند (به صورت متواتر هم در کتب شیعه و کتب اهل سنت وجود دارد):

برای هر بیماری دارویی است.

بیماری که دارو و درمان نداشته باشد وجود ندارد. بیماری که حتما باید عمل جراحی شود وجود ندارد. بلکه در بعضی روایات می‌فرماید خدا برای هر بیماری ۷۰ نوع درمان خلق کرده است.
این روایت کمک می‌کند که داروسازان که به دنبال داروی یک بیماری می‌گردند مایوس و دل سرد نشوند و تا پیدا شدن دارو برای بیماری به کار خود ادامه بدهند. چون مطمئن هستند که برای این بیماری دارو وجود دارد.
نکته‌ی بعدی برای این است که بیمار مایوس نشود چون مطمئن می‌شود که برای بیماری وی حتما دارو و درمان وجود دارد. مشکل طب امروزی این است که برای خیلی از بیماری‌ها دارویی ندارد و برای مثال می‌گوید دیبابت، فشار خون، سرطان و ... درمان ندارند بلکه تنها باید کنترل شوند. این رویکرد باعث می‌شود بیماران تسلیم بیماری شوند و مایوس و ناامید بشوند و همین امر می‌تواند باعث از بین رفتن آن‌ها شود. 

 

 دریافت فایل صوتی آموزش طب اسلامی - آیت الله تبریزیان - جلسه‌ی هشتم

 

کانال رسمی آیت الله تبریزیان در تلگرام

صفحه‌ی اینستاگرام آیت الله تبریزیان

 

وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرین