بسم الله الرحمن الرحیم

 در زمانه‌ای که هیچ کس حوصله‌ی خوندن مطالب طولانی رو نداره می‌خوام یه درد و دل نسبتا طولانی باهاتون داشته باشم. اگه سلامتیتون براتون مهمه و شما هم به این نتیجه رسیدید که سبک زندگیمون و اکثر مواد غذایی مصرفی ما مشکلات اساسی دارند، در ادامه با این متن همراه باشید تا کمی در این باره با هم صحبت کنیم.

همیشه سبک زندگی درست یکی از دغدغه‌های اصلی زندگیم بوده. دیدن زندگی‌های اطرافیانم که بدون هیچ هدف و برنامه‌ی مشخصی فقط روز رو به شب می‌رسونند آزارم می‌داد. با یکم فکر کردن می‌شه به این سوال اساسی رسید که خب اصلا من توی این دنیا چیکار می‌کنم؟ برای چی خلق شدم؟ به نظرم جالب نیست که یک انسان ۶۰ ۷۰ سال زندگی کنه ولی در تمام این مدت ندونه هدفش از زندگی چی هست.

انتخاب هدف خودش یه بحث چالشی هست که قرار نیست اینجا دربارش صحبت کنم. برای رسیدن به هدف زندگی نیاز هست ما یه زمانی فارغ از همه چی با خودمون خلوت کنیم و به این سوال فکر کنیم که خدا من رو برای چی خلق کرده؟ یکی هدف زندگیش رو دنیا قرار می‌ده و سعی می‌کنه توی زندگیش هرچی می‌تونه بیشتر پول بدست بیاره و از زندگی دنیاییش بیشتر لذت ببره. یکی هم آخرتش رو هدف اصلی قرار میده و از دنیا برای رسیدن به آخرتش استفاده می‌کنه. (جالبه که برخلاف تصور رایج این جور افراد از زندگیشون تو دنیا لذت کافی رو می‌برند. شاید حتی بیشتر از افراد دسته‌ی اول)

اینکه شما چه هدفی رو برای خودتون انتخاب کردید، مسئله‌ی خیلی مهمی هست اما من با این بخشش کاری ندارم. اون چیزی که در این مدت یاد گرفتم اینه که هر هدفی که داشته باشید اگر برای اون هدف برنامه‌ریزی نداشته باشید و تلاش نکنید به هدفتون نخواهید رسید. فرقی نمی‌کنه که چه اعتقاداتی داشته باشید، چه تجربیات اساتید موفقیت خارجی رو بررسی کنید و چه فرمایشات گرانبهای ائمه‌ی اطهار علیهم السّلام را مرور کنید خیلی زود به این نتیجه می‌رسید که سبک زندگی کنونی ما طوری نیست که بتواند ما را به اهدافمان برساند و حتما باید تغییری در آن ایجاد کنیم. احتمالا با من هم عقیده هستید که برای رسیدن به اهدافمون باید بدنی سالم و ذهنی فعال و روحی شاداب داشته باشیم. چیزی که به هیچ وجه نمی‌تواند خروجی سبک زندگی کنونی ما باشد.

یکی از چیزهای دیگری که به شخصه خیلی برایم اهمیت دارد بحث سلامتی هست. تا شما سالم نباشید نخواهید توانست به سوی اهدافتون حرکت کنید. با یک نگاه به دوستان و آشنایانی که اطرافمان هستند متوجه می‌شویم که اکثرشان درگیر بیماری‌ هستند. خیلی‌ها مشت مشت دارو مصرف می‌کنند و جالب اینکه معلوم نیست چرا هیچ وقت خوب نمی‌شوند (البته تا حدودی به جواب این سوال رسیده‌ام). ما مشمول قانون پایستگی بیماری شده‌ایم. بیماری‌ها درمان نمی‌یابند بلکه از نوعی به نوع دیگر تبدیل می‌شوند! مصرف قرص‌ها هیچ وقت تمام نمی‌شوند بلکه فقط رنگ و اندازشون تغییر می‌کند!

این نوع زندگی چیزی نیست که من می‌خوام. دوست دارم از زندگی کردن لذت ببرم نه اینکه دائم درگیر انواع و اقسام بیماری‌ها باشم. برای همین از چند سال پیش سعی کردم درباره‌ی سبک زندگی درست، مطالعه کنم. کتاب‌های اساتید موفقیت خارجی را مطالعه کردم. فیلم‌های آموزشی موفقیت از اساتید داخلی را مشاهده کردم و سعی کردم رفتارهای غلطی که در سبک زندگیم نهادینه شده بود رو تغییر بدم.

در فرآیند اصلاح سبک زندگیم متوجه شدم اصول پایه‌ای که اساتید موفقیت از آن صحبت می‌کنند، ۱۴۰۰ سال پیش خیلی دقیق‌تر توسط امامان ما شیعیان گفته شده. پس چرا جامعه‌ی شیعه ، از جمله کشورهای پیشرو در دنیای امروز نیست؟ این سوال دلایل خیلی زیادی می‌تواند داشته باشد ولی مطمئن باشید هیچ کدام از این دلایل نقص دین و آموزه‌های دینی ما نیست. یکی از دلایلش به نظر من اینه که متاسفانه اصلا نمی‌شه به ما گفت شیعه. ما فقط از نظر اسمی شیعه هستیم ولی در عمل خیلی از ما شیفته‌ی فرهنگ غرب شدیم و مانند آن زاغی که می‌خواست راه رفتن کبک رو تقلید کنه و راه رفتن خودش رو یادش رفت، هویت اصلی خودمون رو از دست داده‌ایم. یک دلیل دیگه هم که بهتر است بین خودمان بماند این است که تنبل بار آمده‌ایم!

به خاطر همین تصمیم گرفتم درباره‌ی سبک زندگی اسلامی و آن چیزی که امامان ما به ما فرمان داده‌اند و آن‌چیزی که در قرآن وجود دارد تحقیق کنم. درباره‌ی طب اسلامی مطالعه کنم. متوجه بشوم راه حل اسلام برای ایجاد یک جامعه‌ی سالم چی هست؟ آن‌ چه که ما امروز شاهد اون هستیم افزایش روز افزون سرطان و بیماری‌های صعب العلاج در جامعه هست. مشخصه یه جای کار میلنگه و به نظر سبک زندگی اشتباه ماست که دلیل اکثر مشکلات هست. در ابتدا این راه بلند هستم و تصمیم گرفتم با امید به خدا به مرور، آموخته‌های خودم را درباره‌ی سبک زندگی اسلامی، طب اسلامی و طب سنتی و دیگر مواردی که به نظرم مفید هستند را با شما هم درمیان بگذارم. انشاءالله این کار باعث تغییر سبک زندگی بنده و جمعی از افرادی که به دنبال رسیدن به سلامتی و تندرستی پایدار هستند بشود.

خوشحال می‌شم نظرات شما را هم در این باره بدانم و اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با بنده به اشتراک بگذارید.

 

وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر