بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه‌ی مباحث جلسه‌ی اول

  • اثبات اصل وجود طب اسلامی
  • پیامبران علم طب داشته‌اند
  • پیامبر (ص) و اهل بیت طبیب طبیبان بوده‌اند
  • توانایی طب اسلامی در درمان بیماری‌های صعب العلاج
  • تایید سند کتاب رساله‌ی ذهبیه
  • پاسخ به این شبهه که چرا پیامبر (ص) و ائمه طبیب حاضر می‌کردند، مگر خودشان علم طب نداشته‌اند؟
  • درمان خون‌ریزی دندان با خاکستر نی

مقدمه

از جمله کتاب‌های روایی که در این زمینه وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طب الائمه
  • طب الصادق
  • طب الکاظم
  • طب الرضا - البته رساله‌ی ذهبیه‌ی امام رضا (ع) به دست خود امام نوشته شده و مورد تایید می‌باشد.

کتاب‌های روایی مانند مواد خام می‌باشند و نیازمند بررسی و پردازش بر روی آن‌ها وجود دارد تا یک علم جدید ایجاد و پایه‌ریزی شود که همان طب اسلامی است.

اصل وجود طب اسلامی

البته قبل از هر چیز معتقدیم طبیب اول هر نفس خداوند است. طبیب اصلی خداوند است.
سوال: آیا پیامبر (ص) علم طب داشت؟
پاسخ: پیامبر (ص) علم تمام پیامبران گذشته را داشته است. پیامبر ۷۲ حرف از ۷۳ حرف علم را داشته است ( یک حرف را فقط خداوند می‌داند.) و بشر هرچه تلاش کند تنها به ۲ حرف دست پیدا خواهد کرد.

برخی از پیامبران که علم طب داشته‌اند:

  • حضرت عیسی (ع)
  • حضرت داود (ع)
  • حضرت سلیمان (ع)
  • لقمان حکیم 

 

 در روایتی در تفسیر امام حسن عسکری (ع): که بهترین طبیب زمان پیامبر (ص) نزد پیامبر (ص) آمد و عرض کرد که آیا شما به طب ما نیاز دارید؟ پیامبر (ص) می‌فرمایند که نه من به طب شما نیاز ندارم. پیامبر (ص) می‌فرماید دوست داری نشانه‌ای و معجزه‌ای نشان دهم که من به طب شما نیاز ندارم بلکه شما هستید که به طب من نیاز دارید.
چیزی که در این روایت اهمیت دارد مرز بندی پیامبر است. بکار بردن «طب من» در مقابل «طب شما». «طب من» یعنی همان طب اسلامی

 

 در طب اسلامی چیزی به نام بیماری صعب العلاج وجود ندارد بلکه تمام بیماری‌ها به طور یکسان درمان می‌شود. 

 

روایتی از امام صادق (ع) در مجلس منصور دوانقی
طبیب هندی از امام صادق (ع) پرسید آیا شما به آنچه که من دارم و علمی که من دارم نیاز دارید یا خیر؟ امام صادق (ع) فرمود: خیر نیاز ندارم، چیزی که نزد من است بهتر از چیزی است که نزد شماست. ... بعد طبیب هندی از امام (ع) پرسید آنچه که نزد شماست چیست؟ امام صادق (ع) فرمود: من گرم را با سرد درمان می‌کنم. سرد را با گرم درمان می‌کنم. خشک را با مرطوب درمان می‌کنم. مرطوب را با خشک درمان می‌کنم و آن چیزی که پیامبر (ص) فرمودند عمل می‌کنم و می‌دانم معده خانه‌ی بیماری است و پرهیز راس درمان است و بدن را به عادت خودش رها می‌کنم.
طبیب هندی گفت کل طب همین است و چیزی باقی نگذاشتی. امام (ع) از طبیب می‌پرسد فکر می‌کنی من طب را از کتاب‌ها گرفته‌ام؟ طبیب عرض کرد بله. امام فرمود نه قسم به خدا، من طب را از خدا می‌گیرم و از کتاب‌ها نمی‌گیرم. 

 

 روایتی از امام باقر (ع) که شخصی بیمار بود. امام به او فرمود که درمانت کنم؟ بیمار گفت که من به طبیب‌های مختلفی مراجعه کردم اما فایده نداشت. امام فرمود که وای بر تو من طبیب طبیبان هستم. ...
طب اسلامی این قابلیت را دارد که طبیبان را درمان می‌کند. طبیبانی که نمی‌توانند خودشون را درمان کنند توسط طب اسلامی درمان می‌شوند. 

 

 روایت امام علی (ع) در نهج البلاغه که درباره‌ی پیامبر (ص) می‌باشد. پیامبر طبیبی است که سیار است. (یعنی یک جای ثابت ندارد.) ...  

 

 دلیل بعدی وجود طب اسلامی رساله‌ی ذهبیه‌ی امام رضا (ع) می‌باشد. در رساله‌ی ذهبیه‌ی نقل شده است که مامون عباسی از امام رضا (ع) خواست تا کتابی راجع به طب بنویسد. این مسئله را مکررا از امام درخواست کرده‌ است. (با پافشاری مامون همراه بوده است.)
مامون عباسی و دشمن امام و اهل بیت و قاتل امام که به این همه طبیب دسترسی داشته است از امام رضا (ع) خواسته که کتابی راجع به طب بنویسد. یعنی حتی او می‌داند که علم نزد اهل بیت می‌باشد.
رساله‌ی ذهبیه‌ی سند‌های معتبری دارد و هیچ مشکلی ندارد. علامه‌ی عسکری آن را تایید کرده است و خود بنده‌ هم بررسی کردم و هیچ ایراد و خدشه‌ای بر سندش وارد نیست. به جرات می‌توان گفت سند رساله‌ی ذهبیه حتی از نهج البلاغه هم قوی‌تر است. و رساله‌ی ذهبیه چیزی نیست که بتوان به آن خدشه وارد کرد. 

 

 سوال (شبهه) چرا برخی اوقات خود پیامبر (ص) و اهل بیت طبیب حاضر می‌کنند؟ مثلا روایتی داریم که پیامبر سر یک زخمی حاضر شدند و فرمودند که طبیب بیاورید و یا زمانی که امام علی (ع) ضربت خوردند امام حسن (ع) و امام حسین (ع) یک طبیب یهودی حاضر کردند (البته این مورد یک جنبه‌ی سیاسی هم داشته است). سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر خود اهل بیت طبیب بودند چرا طبیب حاضر می‌کردند. پاسخ به این سوال این است پیامبر و اهل بیت علم طب را دارند اما کار یدوی (دستی) انجام نمی‌دهند. زخم را پانسمان نمی کنند، کسی را حجامت نمی‌کنند. که همان‌طور که در طب شیمیایی هم دارید. طبیب نسخه می‌نویسد ولی پرستار کار دست انجام می‌دهد. در گذشته به پرستار هم طبیب می‌گفتند.
پیامبر (ص) و اهل بیت هم علم طب داشته‌اند و نسخه هم می‌دادند اما کار یدوی نمی‌کردند.
تنها در یک مورد در آمده است که اهل بیت خودشون پرستاری را انجام داده‌اند و اون زمانی بوده است که پیامبر را بعد از جنگ احد که زخم برداشته بودند (دندانشان شکسته بود) آوردند منزل حضرت زهرا (س). حضرت زهرا (س) برای بند آوردن خون دندان پیامبر (ص) حصیری را از نی سوزاندن و خاکستر آن را بر روی ندادن پیامبر (ص) قرار دادند و خون ریزی قطع شد.

 

 نکته: با سوزاندن نی، این خاکستر استریل شده و خاکستر جلوی خون‌ریزی را می‌گیرد و علاوه بر این به احتمال زیاد هم آنتی‌باکتریال و ضد میکروب هم هست. 

 

ما در دوره‌ای هستیم که نیاز به علم طب اهل بیت در حد ضرورت است و بشر هیچ راه چاره‌ای جز طب اسلامی ندارد. طب شیمیایی درمان نمی‌کند بلکه با هیاهو دارند دنیا را اداره می‌کنند.
اگر مسئولین با ما همراه شوند ما خیلی زود این طب اهل بیت را جهانی می‌کنیم. امروز غرب خیلی از داروهای طب اسلامی را مصرف می‌کند. دنیا دارد به سمت طب اسلامی حرکت می‌کند.
طب اسلامی هدیه خداوند است به بشر و نیاز به معرفی دارد. باید سبک زندگی اسلامی به گوش مردم برسد تا ان‌شاءالله دیگر بیماری نداشته باشیم.
ما این توان و دانش را داریم که دیگر بیماری وجود نداشته باشد. در اسلام و طب اسلامی چیزی به نام بیمارستان و درمانگاه وجود ندارد.

مردم با رعات سبک زندگی اسلامی خواهند توانست به سلامتی کامل برسند.

قرار است کتاب در طی این جلسات کتاب آیت الله تبریزیان (دراسه فی طب الرسول المصطفی (ص)) به مرور توسط ایشان تدریس شود. 

 

دریافت فایل صوتی آموزش طب اسلامی - آیت الله تبریزیان - جلسه‌ی اول - بخش اول  حجم: 14.1 مگابایت

 دریافت فایل صوتی آموزش طب اسلامی - آیت الله تبریزیان - جلسه‌ی اول - بخش دوم  حجم: 15.3 مگابایت

 

کانال رسمی آیت الله تبریزیان در تلگرام

صفحه‌ی اینستاگرام آیت الله تبریزیان

 

وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرین